Rørvik

H2 Marine, hvor Greenstat er største eier, skal sammen med Nord Trøndelag Energi (NTE) i gang med å bygge et hydrogenproduksjonsanlegg til havbruksnæringen. Høsten 2023 skal produksjonsanlegg og fyllestasjonen til en hydrogendrevet havbruksbåt være klar i Kolvereid, nord i Trøndelag. Båten er bygget av Moen Verft og Moen Marin, og eid av SalmoNor AS.

Rørvik H2 Marine NTE.webp

H2 Marine, hvor Greenstat er største eier, fikk sammen med Nord Trøndelag Energi (NTE) i 2020 tildeling gjennom Pilot-E programmet. Tildelingen gikk til å utvikle og realisere en kostnadseffektiv og brukervennlig løsning for å muliggjøre lokalproduksjon og bunkring av grønt hydrogen som drivstoff til en hydrogendrevet arbeidsbåt til oppdrettsnæringen. I samme konsortium, ble Moen Marin og Moen Verft tildelt midler for å utvikle og realisere arbeidsbåten, mens Salmonor vil være sluttkunden, som kjøper arbeidsbåten og hydrogenet.

Salmonor har  besluttet innkjøp av arbeidsbåten, og prosjektet er gått over i realiseringsfasen. Både arbeidsbåten og hydrogen produksjon- og bunkringsanlegget skal være klare til idriftsettelse i Q3 2023.

Beslutningen om å realisere prosjektet har fått mye mediedekning den siste tiden, senest i DN:

https://www.dn.no/.../denne-baten-kan-bli.../2-1-1239712

Greenstat Hydrogen sin CTO, Tomas Fiksdal, er også CTO i H2 Marine og har vært ansvarlig for den tekniske utviklingen av anlegget.

 

Les mer på H2Marine sine nettsider